Stappenplan webshop

De bestelwebsite van Scanfie kan worden ingezet voor afhaal- en bezorgrestaurants en als ticketwebshop. Deze pagina beschrijft welke stappen je moet doorlopen om je bestelsite operationeel te krijgen.

1. Instellen webshop

Klik in het menu op "Webshop" en vervolgens op "Instellingen". Op deze pagina geef je de contactgegevens op. Ook geef je hier op of de eventuele  transactiekosten altijd doorberekend moeten worden aan jouw klanten, of alleen als zij online betalen. Wil je een kopie ontvangen van iedere bestelbevestiging? Zet dan "e-mail per bestelling" aan en vul het e-mailadres in.

Gebruik je deze website om te bezorgen op een locatie dat geen adres heeft? Ook dit kan hier ingesteld worden, zodat er geen adres gevraagd wordt. Eventueel kan er in plaats daarvan wel om een faciliteitsnummer (bijv. hotelkamer, kampeerplaats- of ligplaats nummer) gevraagd worden!

Kies hier ook welk gebied (ruimte) je wilt koppelen aan de bestel website. Het is meestal aan te raden om een apart gebied aan te maken voor deze toepassing.

2. Bezorgtijden en -gebied & afhaaltijden instellen

Gebruik dit scherm om aan te geven of de bestel website geopend is. De optie "Open voor business" staat standaard uit, waardoor de bestelpagina nog niet beschikbaar is. 

Er zijn op deze pagina 2 tabjes, Bezorging en Afhaal. Hierop is in te stellen of afhaal c.q. bezorgen mogelijk is, en kun je de standaard transactie- en bezorgkosten instellen. Let op, deze bedragen zijn exclusief BTW. De BTW op transactiekosten is altijd 21%, de BTW op de bezorgkosten bepaal je zelf omdat dit hetzelfde tarief is als de BTW op de goederen die je verzendt. Voor een restaurant in Nederland zal dit dus doorgaans 9% zijn. Je kunt ook gratis transactiekosten en bezorgkosten instellen boven een bepaald bestelbedrag, en een minimaal bestelbedrag instellen.

Op deze pagina kun je ook instellen of online (vooraf) betalen via o.a. iDEAL verplicht is of niet.

 

Vul de openingstijden in waarbinnen jouw restaurant kan bezorgen en de tijden waar binnen er afgehaald kan worden. 

Bied je ook maaltijdbezorging aan? Dan kun je hier de postcodes invoeren waarbinnen je bezorgd of de optie "Alle postcodes toestaan voor bezorging" aanzetten. Je kunt losse postcodes invoeren gescheiden door een komma. Je kunt ook in één keer een heel gebied toevoegen door aan de rechterkant de centrum postcode in te voeren en een straal in kilometers. Alle postcodes binnen die straal van de ingevoerde postcodes worden dan opgezocht en in het veld gezet. Uiteraard kun je eventuele postcodes waarop je specifiek niet bezorgd weer verwijderen. Verschillen jouw bezorgkosten en minimum bestel bedrag per postcode? Dan kun je deze hier als bezorggebied toevoegen. Sta je postcodes toe waarvoor je geen bezorggebied hebt aangemaakt, gelden de hierboven ingestelde waardes.

 

Heb je afwijkende openingstijden op specifieke dagen? Door op de knop rechtsboven in het scherm te klikken, opent een scherm met een kalender. Klik op de regel "Hele dag" in de kolom van de betreffende dag, om een dag toe te voegen waarop het restaurant gesloten is.

3. Bestel instellingen

Wil je jouw klanten pre-orders, bestellingen voor een later afhaal- of bezorgtijdstip, of zelfs een andere dag laten plaatsen? Zet dan "Pre-orders toestaan" aan. Hier kun je ook het aantal dagen dat er vooruit besteld kan worden instellen, en of de bon direct geprint moet worden, of pas vlakvoor het gewenste tijdstip.

Je kunt het maximum aantal bestellingen instellen dat je kunt verwerken in een tijdslot van 15 minuten. Het betreffende tijdslot valt automatisch weg bij de keuze voor de bezoeker als het maximum bereikt is.

Ook kun je het aantal minuten opgeven dat er minimaal moet zitten tussen de beschikbare afhaal- / bezorgtijden en de tijd van bestellen: "Minimale bereidingstijd bestelling".

Bezorgen jullie, en kun je geen vaste bezorgtijd garanderen? Stel "Marge voor bezorgingstijd" in, en je klant zal i.p.v. bijvoorbeeld 17:00 als optie 17:00 - 17:30 zien tijdens het bestellen en in de e-mailbevestiging. De bestelling komt in dit voorbeeld gewoon binnen voor het tijdsvak 17:00. De optie "zo spoedig mogelijk" tijdens het bestellen kun je hier ook weghalen.

Willen jullie bestellingen actief accepteren of afwijzen, of de verwachte tijd van bestellingen actief bijhouden? Dan kun je hier kiezen of je de klanten via e-mail en/of SMS (SMS module nodig) op de hoogte wil stellen van het nieuwe tijdstip.

4. Opmaak en weergave

Op deze pagina kun je het logo van je restaurant uploaden en de achtergrond afbeelding voor de bestelpagina van je restaurant aanpassen. De favicon is het kleine icoontje dat in het tabblad van een browser te zien is.

Daarnaast is het mogelijk om een uitgebreide omschrijving te geven van je restaurant, om aan te geven welke acties er lopen etc.

Is je bestelsite in zijn geheel (tijdelijk/vooralsnog) gesloten? Je kunt ook de tekst aanpassen die wordt getoond als je "Open for business" uit hebt staan.

5. Links en QR-Codes

Op de "Links en QR-Codes" pagina kun je instellen op welke pagina je restaurant geregistreerd moet worden. Heb je een eigen domeinnaam? Dan regelen wij dit voor jou in, dit is momenteel niet terug te zien op deze pagina. Ook is het mogelijk om een unieke QR-Code te bekijken waarmee de webshop direct geopend wordt, deze kan worden uitgeprint op posters, flyers enz. zodat iemand direct met zijn of haar telefoon een bestelling kan plaatsen.

Ook kun je hier, indien van toepassing, QR-Codes genereren voor bijvoorbeeld bungalows, hotelkamers, caravan-, sta- of ligplaatsen.

6. Regel de menukaart in 

De menukaarten kunnen worden beheert via Assortiment > Menukaarten. Lees meer over hoe de digitale menukaart gemaakt kan worden op de menukaart help pagina.

Koppel de menukaart(en) via een menukaart schema aan hetzelfde bedieningsgebied als je in stap 1 hebt geselecteerd voor de bestelwebsite.

7. Open for business!

Het is tijd voor een feestje: we zijn zover!

Ga terug naar Webshop > "Afhaal en bezorgen" van jouw webwinkel en zet "Open for business" aan.

Klik vervolgens helemaal onderaan de pagina op opslaan om je webshop te activeren! Ga naar de link die je in hebt gesteld onder "Links en QR-Codes" uit stap 5 en controleer hoe het er uitziet voor bezoekers.

Vervolgstappen

Controleer je bestelwebsite zelf even om zeker te weten dat alles naar wens is ingesteld. Op deze pagina geven we je enkele tips om je bestelwebsite verder te promoten zodat je het maximale uit je nieuwe restaurant webshop kunt halen.

Kun je het overzicht over je bezorgingen niet meer behouden? We hebben een (betaalde) plugin voor Food Delivery Management waarbij je de bezorgers live kunt volgen en de routes eenvoudig naar de telefoons van je bezorgers stuurt. Informeer gerust naar de mogelijkheden.

Succes met je online onderneming!


Toch nog vragen? Neem gerust contact met ons op via support@scanfie.nl.