Probleemoplossing: Er komt geen bon uit de printer

Wanneer er geen bon uit de printer komt kun je met onderstaande controlepunten meestal vaststellen wat de oorzaak is, en dit oplossen.

1. Staat de bonprinter aan en zit er voldoende papier in de printer?

Controleer of de printer aan staat en of de stekker goed zit aangesloten. Controleer ook of er (voldoende) papier in de printer zit. Let hierbij ook of de papierrol correct in de printer zit en van het juiste papiertype is.

  • JA > ga naar punt 2
  • NEE > Zet de printer aan en/of plaats een printrol in de printer

2. Heeft de printer verbinding met internet?

Om te kunnen printen heeft de bonprinter verbinding met internet nodig. Afhankelijk van het type printer is dit via een ethernet kabel of via wifi. Controleer of je printer is aangesloten op het internet en ook verbinding heeft. Je kunt dit controleren door de lampjes naast de ethernetkabel in de printer te controleren (het linker lampje moet groen branden) of door een printer status te printen. (IP adres bepalen van een printer)

Controleer of herstart indien nodig ook de router.

  • JA > ga naar punt 3
  • NEE > Verbind de printer met internet

3. Staat de kassa aan?

Bonprinters worden door de POS terminal (kassa) aangestuurd. De kassa moet dus altijd aan staan om te kunnen printen. Controleer of de kassa aan staat en verbinding heeft met Scanfie > Het bolletje rechts naast het Scanfie logo is dan groen. 


 (Je kunt het kassascherm wel in slaapstand zetten door de aan/uit knop aan de linker zijkant 1x kort in de drukken.) 

  • JA > ga naar 4
  • NEE > zet de kassa aan en probeer nogmaals te printen

4. Zijn de kassa en de bonprinter op hetzelfde netwerk aangesloten?

Bonprinters worden door de POS terminal (kassa) aangestuurd via je lokale netwerk. Als de bonprinter op een ander netwerk staat kan de kassa niet met de bonprinter communiceren. 

Controleer of de kassa en de bonprinter zijn verbonden met hetzelfde netwerk. Wanneer de bonprinter via een andere PC of router met het netwerk is verbonden moet de kassa ook op datzelfde netwerk zijn aangesloten. 

  • JA > ga naar 5
  • NEE > Sluit de bonprinter aan op hetzelfde netwerk als de kassa

5. Staat het juiste IP-adres ingevuld in de instellingen?

Om de printopdracht naar de printer te kunnen sturen moet het IP-adres van de printer ingevuld zijn in de instellingen. Wanneer het netwerk tussendoor uitgeschakeld is geweest en er staan géén vaste IP-adressen voor de printer(s) ingesteld in het netwerk kan het IP-adres zijn veranderd. We adviseren daarom altijd het IP-adres van de printers vast te zetten in je netwerkconfiguratie. 

  1. controleer IP-adres van de printer, zie: Het IP-adres bepalen van een printer
  2. Controleer het ingestelde IP-adres in de Scanfie instellingen:
    a. ga naar Hardware > Bonprinters
    b. kies bij de juiste printer ‘Bewerken’
    c. Vul het IP adres van de bonprinter in

Juiste IP-adres ingesteld?

  • JA > ga naar 6
  • NEE > voer bovenstaande stappen uit om het juiste IP-adres in te stellen

6. Staat er een printconfiguratie ingesteld?

Met een printconfiguratie stel je in wat voor bon layout je gebruikt en op welke printer deze wordt afgedrukt per gebied. Optioneel kun je hierbij specifiek aangeven voor welke bereidingsplaats, type bestelling en welke POS terminal je de printconfiguratie gebruikt. 

  1. Controleer of een printconfuguratie staat ingesteld:
    a. Ga naar Hardware > Bonprinters
    b. Klik op de knop "Print configuraties"
    c. Zet in de sectie 'bonprinters' het vinkje voor de betreffende bonprinter aan.
    d. Vink ook minimaal 1 gebied aan waarvoor je deze printconfiguratie wil gebruiken.
    e. klik op Opslaan

Print configuratie ingesteld?

  • JA > ga naar 7
  • NEE > Maak een printconfiguratie aan. 

7. Staan de menukaart secties toegewezen aan een bereidingsplaats?

Menukaart secties worden toegewezen aan een bereidingsplaats. Hierdoor krijg je dan door middel van de ingestelde printconfiguraties de drankjes op de bonprinter bij de bar, en het eten op de bonprinter in de keuken. Wanneer een menukaart sectie dan niet aan een bereidingsplaats is toegewezen wordt deze niet meegenomen in de printopdracht. 

  1. controleer of je menukaart secties aan een bereidingsplaats zijn toegewezen:
    a. Ga naar Assortiment > Menukaarten
    b. Klik op het optie-icoon voor de menukaart (3 stipjes) en kies "Printer / Bereidingsplaats instellen"
    c. Kies voor elke menukaart sectie een bereidingsplaats. 

Menukaart secties allemaal aan bereidingsplaats toegewezen?

  • JA > Alles staat ingesteld, probeer nogmaals te printen
  • NEE > Stel voor elke menukaartsectie een bereidingsplaats in

Als alle stappen gecontroleerd zijn en ingesteld staan is je printer is volledig geconfigureerd! Meer vragen of hulp nodig? neem dan contact met ons op.