Gebieden maken en gebiedsinstellingen

Een gebied is een deel van je bedrijf waar verkoop plaats vindt. Je restaurant of terras, een selfservice kiosk of je webshop.  Per gebied kun je verschillende instellingen opgeven die specifiek voor alle verkopen in dat gebied gelden.

Na het klikken op Gebieden in het menu, is er een overzicht van alle
ingestelde gebieden en de eventueel aangemaakte tafels op het vloerplan. Per gebied wordt ingesteld welke opties beschikbaar zijn, stel je een workflow in en bepaal je welke menukaarten beschikbaar zijn. Het is mogelijk rapportages per gebied op te splitsen. 

Gebied aanmaken

Je hebt minimaal één gebied nodig. Standaard staat er al minimaal één gebied voor je aangemaakt. Wil je meer gebieden kun je deze toevoegen.
Klik bovenin de balk op de knop "Gebied toevoegen". Het instellingenscherm voor een gebied opent. Vul de velden in:
  • Instellingen overnemen van gebied: Kopieer alle instellingen van een ander bestaand gebied. 
  • Naam: Naam van het gebied
  • Weergave naam: Naam die aan de gast wordt getoond. Als dit veld leeg is wordt de standaard Naam gebruikt. 
  • Bedieningsgebied type - Er zijn 3 type gebieden. Welke gebieden voor jou van toepassing zijn is afhankelijk van je afgenomen licenties: 
    • Tafelzone: een gebied waar fysieke tafels staan waarop bestellingen worden geboekt. Je restaurantzaal of -zalen, terras, bowlingbanen etc. Voor een tafelzone maak je altijd een vloerplan. Maak logische gebieden aan op basis van bijvoorbeeld de fysieke ruimte, bestelopties die voor de gast beschikbaar zijn of de werkwijze die je wil hanteren. Per gebied kun je andere instellingen maken. 
    • Kiosk of Zuil: Selfservice punt waar je gasten zelf via een QR-code of een bestelzuil kunnen bestellen. Voor een Kiosk of Zuil gebied maak je géén vloerplan. Wanneer je meerdere kiosken of zuilen hebt maak dan een gebied per individueel verkooppunt aan. (Bij eenzelfde configuratie kun je via Instellingen overnemen snel meerdere gebieden aanmaken.) 
    • Webshop: Website waar gasten online hun bestelling kunnen plaatsen. Voor een webshop gebied maak je géén vloerplan. Heb je meerdere webshops, maak dan voor elke shop een eigen gebied aan. 
  • Gemiddelde tafel sessie duur (in minuten): gemiddelde tijd die gasten besteden
  • Maximale duur van een sessie (in minuten): maximale tijd die gasten mogen besteden. Als deze tijd is verstreken wordt deze tafel op het vloerplan aangeduid in een andere kleur (zie legenda op het vloerplan).
  • Tonen als lang niet besteld (minuten): Als er op een bezette tafel gedurende deze tijd niet meer is besteld wordt deze tafel op het vloerplan aangeduid in een andere kleur (zie legenda op het vloerplan).
  • Tekst bij drukte tonen als aantal open bestellingen meer is dan: Toon een melding aan de gasten dat het druk is bij het ingesteld aantal openstaande bestellingen. (Alleen beschikbaar wanneer module Keukenscherm/Uitgiftescherm hebt afgesloten). Er wordt een standaard tekst getoond, deze is optioneel aan te passen via Account > Teksten. 

Instellingen

Afhankelijk van welke modules van Scanfie je hebt kunnen
de onderstaande instellingen wel of niet relevant zijn of niet zichtbaar zijn.

  • Geen bediening ingelogd melding bij gast uitschakelen: AAN = geef géén melding als de gast een tafel QR-code scant terwijl er geen medewerkers zijn ingelogd. Wil je wél een melding geven zet dit dan op UIT. 
  • Bedieningsverzoeken uitschakelen: AAN = de optie om een bedieningsverzoek te doen na het scannen van een tafel QR-code is uitgeschakeld
  • Bedieningsverzoek om af te rekenen uitschakelen: AAN = Als het niet lukt zelfstandig af te rekenen kan de gast géén bedieningsverzoek doen om af te rekenen bij een medewerker. 
  • Zoeken in menu uitschakelen: AAN = zet de zoekoptie in de digitale menukaart bij bestellen via QR-code voor gasten uit

Instellingen voor Oproepsysteem

Alleen van toepassing wanneer de licentie Oproepsysteem wordt afgenomen. 

  • Oproepsysteem (Self-service): AAN = zet het oproepsysteem aan 
  • Oproepscherm voor gasten uitschakelen: AAN - Oproeppagina wordt niet automatisch aan gasten getoond na plaatsen bestelling.
  • SMS berichten: AAN = gasten kunnen ervoor kiezen een SMS te ontvangen als de bestelling klaar is. Er wordt een standaard tekst verstuurd, deze is optioneel aan te passen via Account > Teksten. 
  • Spraakberichten: AAN = gasten kunnen ervoor kiezen een spraakbericht (telefonische oproep met door computer stem uitgesproken bericht) te ontvangen als de bestelling klaar is. Er wordt een standaard tekst verstuurd, deze is optioneel aan te passen via Account > Teksten. 

Maak je gebruik van een Scanfie proefaccount?
Dan worden SMS-berichten en Spraakberichten niet verstuurd. 

  • Standaard type melding: Kies het type melding dat standaard wordt gebruikt voor het oproepen van een gast. De gast kan zelf zijn voorkeur nog wijzigen. 
  • Automatisch bestelbon sluiten OF gast oproepen wanneer bestelling volledig bereid is: AAN = Wanneer alle producten in een bestelling zijn gemarkeerd als bereid via het keukenscherm wordt de bestelbon automatisch gesloten OF indien het oproepsysteem gekoppeld is wordt de gast automatisch opgeroepen. 
  • Automatisch bestelbon sluiten wanneer bestelling volledig bereid is (ook met oproepsysteem): AAN = Wanneer alle producten in een bestelling zijn gemarkeerd als bereid via het keukenscherm wordt de bestelbon automatisch gesloten, ook wanneer een oproepsysteem is gekoppeld. 

Maak je gebruik van het oproepsysteem en wil je nadat alle producten in een bestelling zijn gemarkeerd als bereid automatisch de gast oproepen én automatisch de bestelbon sluiten, zet dan de 2 bovenstaande instellingen allebei op AAN.
Je hoeft dan de bestelling niet meer af te vinken op het uitserveerscherm wanneer de gast zijn bestelling heeft afgehaald. 

  • Automatisch oproepsysteem tonen voor bestel types: Vink de besteltype(s) aan waarbij je automatisch de buzzer wil toewijzen. Wil je dit bij alle besteltypes vink dan niets aan (geen keuze is automatisch alles toegestaan)

Instellingen voor gast bestellingen

  • Prijzen verbergen: AAN = verberg de prijzen op je digitale menukaart
  • Bestellen uitschakelen: AAN = digitale menukaart is alleen te bekijken, er kan niet direct worden besteld. 
  • Samen bestellen: AAN = Wanneer een tafel QR-code wordt gescand terwijl er op dat moment al een bestelling op die tafel wordt geplaatst door een andere gast, krijgt de gast de vraag of hij samen met de andere gast(en) één bestelling wil plaatsen. Hierdoor wordt de totale bestelling op 1 bestelbon gecombineerd. 

Als meerdere gasten gezamenlijk één bestelling maken en één persoon geeft aan klaar te zijn krijgen de overige gasten de vraag of zij ook al klaar zijn met het plaatsen van hun bestelling. Ideaal wanneer je met meerdere mensen tegelijkertijd aan 1 tafel een bestelling wil opgeven via je eigen telefoon! Mocht één van de tafelgenoten geen antwoord aanklikken wordt na 10 seconden de bestelling alsnog doorgevoerd. 

  • Bestelling opmerkingen uitschakelen: AAN = geen mogelijkheid voor gasten om een opmerking te plaatsen bij hun bestelling. (De gast kan nog wel een opmerking bij een product zetten mits deze optie aanstaat in de menukaartsectie instellingen.)
  • Geen naam vragen in winkelmandje: AAN = Er wordt geen naam gevraagd in het winkelmandje bij het plaatsen van een bestelling. Als deze optie op UIT staat wordt er optioneel om een naam gevraagd, maar de gast is niet verplicht deze in te vullen. Wil je de gast wel verplicht een naam in laten vullen, zie dan "vragen in het winkelmandje".
  • Automatisch losse producten in arrangement veranderen uitschakelen: AAN = Wanneer je een arrangement hebt ingesteld en een gast besteld alle producten uit het arrangement los wordt dit automatisch in het arrangement omgezet. 
  • Kortingregel verbergen in winkelmandje: AAN = ingestelde kortingregel(s) wordt niet getoond in het winkelmandje.
  • Betalingen delen uitschakelen: AAN = bestellingen moeten in 1x betaald worden. UIT = het is mogelijk om een betaling de splitsen
  • Couponcodes toestaan: AAN = in het winkelmandje wordt een optie "kortingscode toevoegen" getoond. 
  • Fooien: AAN = in het winkelmandje wordt een optie getoond om een fooi (obv. percentage van totaalbedrag) aan de betaling toe te voegen.
  • Tafel transactiekosten (excl): Indien hier een bedrag staat ingevuld wordt dit bedrag berekend bij het afrekenen. Vul het bedrag excl. btw in, bij het afrekenen wordt de BTW erbij gerekend. 
  • Geen tafeltransactiekosten boven: De eventueel ingestelde transactiekosten vervallen bij bestellingen boven dit bedrag. Bij bestellingen onder dit bedrag wordt onder de transactiekosten een melding getoond "Gratis boven €xx,xx" 
  • Tafelbon betalingen uitschakelen: AAN
  • Chat uitschakelen: AAN = er is geen chatoptie op je bestelwebsite
  • Gast toestaan zelf te annuleren: AAN = gast heeft de optie zelf alsnog zijn bestelling te annuleren. 
  • Vragen bij aanmelden: De hier aangevinkte vragen worden deze aan de gast getoond zodra zij een QR code scannen. Vragen waar (verplicht) bij staat moet de gast invullen voordat zij een bestelling kunnen plaatsen. 
  • Antwoorden van gast bewaren na sessie (in minuten): Wanneer een gast een nieuwe bestelling start hoeven de vragen niet opnieuw beantwoord te worden indien de volgende bestelling binnen deze tijd wordt gestart. Wanneer deze tijd is verstreken worden de vragen opnieuw getoond. 
  • Vragen in het winkelmandje: De hier aangevinkte vragen worden deze aan de gast getoond in het winkelmandje bij een bestelling via QR-code. Vragen waar (verplicht) bij staat moet de gast invullen voordat zij een bestelling kunnen plaatsen. 
  • Groep betalingen uitschakelen: AAN = bij een bestelling die via een groep QR-code is geplaatst hoeft niet direct betaald te worden. 
  • Groep benodigd om te bestellen (bediening en gasten): AAN = het is voor zowel gasten als personeel verplicht een groep QR-code te scannen (of groep te kiezen op kassa) voordat een bestelling geplaatst kan worden.
  • Groep benodigd om te bestellen (alleen gasten): AAN = het is voor gasten verplicht een groep QR-code te scannen voordat een bestelling geplaatst kan worden. Personeel kan een bestelling invoeren zonder groepkeuze. 
  • Tafel sluiten na elke bestelling met groep: AAN = 
  • Gasten mogen inloggen: AAN = geef gasten de mogelijkheid in te loggen op je bestelomgeving
  • Gasten mogen zich zelf registreren: AAN = geef gasten de optie om een account te registreren op je bestelomgeving. 

Instellingen voor Wallet

alleen van toepassing wanneer de licentie Wallet wordt afgenomen. 

  • Wallet betalingen toestaan: AAN = gasten kunnen afrekenen met een Wallet saldo
  • Alleen online betaalmethoden toestaan bij opwaarderen wallet gast: AAN = Online betaalmethoden zijn alleen voor gasten beschikbaar om een wallet opwaardering mee af te rekenen. Producten kunnen niet via deze online betaalmethoden worden afgerekend. 
  • Wallet opwaarderen toestaan: AAN = gast heeft de optie om zijn wallet saldo op te waarderen. 
  • Ingelogde gasten mogen op rekening bestellen: AAN = geregistreerde en ingelogde gasten mogen een bestelling op rekening plaatsen. 
  • Print bon per bestelling: AAN = voor elke bestelling wordt een bestelbon afgedrukt op de gekoppelde bonprinter. 
  • Bestelling automatisch sluiten na printen bon: AAN = nadat een bestelbon is afgedrukt wordt deze direct gesloten. 
  • Automatisch sluiten bij geen bon uitschakelen: AAN = wanneer een bestelbon niet succesvol is afgedrukt blijft deze openstaan totdat deze handmatig wordt afgevinkt. 
  • Minimale tijd dat een gast moet wachten tussen rondes (minuten): Het aantal minuten dat minimaal tussen 2 bestelrondes moet zijn verstreken. 
  • Printer configuraties: Koppel een printconfiguratie aan dit gebied. 
  • Bedieningsverzoeken automatisch printen met: Kies de printer waar bedieningsverzoeken worden afgdrukt. 
  • Openingstijden: Koppel een tijdschema op de openingstijden voor dit gebied op te geven. 
  • ID in extern systeem: Wanneer je Scanfie omgeving is gekoppeld aan een extern systeem vul je hier het corresponderende ID in vanuit dat systeem. 
  • Achtergrond afbeelding: Achtergrond afbeelding voor het vloerplan. 

Tip: maak een plattegrond van je gebied en zet hier de tafels in het vloerplan op.
Een duidelijke en handige weergave van je tafel indeling!

  • Volgorde: De gebieden worden gesorteerd op basis van het volgorde veld (links naar rechts). bij gelijke nummers wordt gesorteerd op alfabetische volgorde.


Toch nog vragen? Neem gerust contact met ons op via support@scanfie.nl.