Hoe maak ik een correctie op een reeds afgerekende bestelling?

Wanneer je na het afrekenen een correctie wil doen kan dit op onderstaande manier.

Correctie uitvoeren op hetzelfde (dag)journaal

Zolang een dagjournaal nog niet is afgesloten (Z-afslag) kun je afgerekende bonnen heropenen en hierop een correctie maken. 

1. Bon opzoeken

Als je direct na het afslaan de bon wil corrigeren kan dit eenvoudig door in het kassa scherm bovenaan op "Laatste bon ..." te klikken.

Als een bon eerder werd afgeslagen zijn er meerdere manieren om de bon en betaling weer op te halen:

  • Tafelbonnen: Klik op de knop Tafelbonnen onderin het kassa scherm, dit opent het Tafelbonnen archief.  Klik op de "i"-knop om de detailpagina van de bon te openen. 
  • Groepbonnen: via menu Groepen > knop Afgehandelde groepen, dit opent het Groepsbonnen archief.  Klik op de "i"-knop om de detailpagina van de bon te openen. 
  • Losse bestellingen: Klik op de knop Bestellingen onderin het kassa scherm, dit opent het overzicht afgehandelde bestelling.  Klik op de "i"-knop om de detailpagina van de bon te openen. 

Let op: in het bestellingen overzicht staan ook alle bestellingen die op een tafel of groep zijn gedaan. Een groepsbon of tafelbon kan echter bestaan uit meerdere bestellingen, open de bonnen daarom bij voorkeur vanuit het Tafelbonnen of Groepsbonnen overzicht. 

  • Transactie overzicht: ga naar menu > transacties. Zoek de juiste bon, en klik op de "i"-knop om de detailpagina van een bon te openen. 

2. Bon heropenen

  • Klik in het detailoverzicht van de bon op de knop Tafelbon/Groepsrekening heropenen.


  • Klik daarna op Nieuwe bestelling


  • In het kassascherm kun je de foutief aangeslagen producten corrigeren, bijvoorbeeld om een te veel aangeslagen product van de rekening af te halen klik je op de min-knop. 
  • Vervolgens kun je opnieuw uitchecken, het terug te betalen bedrag wordt getoond en dit kun je contant afslaan en aan de klant teruggeven.

Correctie uitvoeren op een eerder dagjournaal

Wanneer een journaal al definitief is gemaakt (Z-afslag) kun je daarop geen directe correcties meer maken. Bonnen heropenen is niet meer mogelijk. Om achteraf alsnog een correctie te maken kun je een tegenboeking maken. 


Voorbeeld: een gast heeft teveel betaald omdat een product onterecht op de bon was gezet. 

  1. Sla het te corrigeren product aan, en klik op de orderregel
  2. Pas het aantal aan naar -1 (of het te corrigeren aantal) en vul evt. een opmerking in. Klik dan op Wijzigen.
  3. In het besteltotaal zie je het teruggeslagen product, klik op Betaal / Uitchecken om de terugbetaling te doen
  4. Het terug te betalen bedrag kan contant worden afgeslagen, en aan de klant worden terugbetaald.