Volg onderstaande stappen om bonprinters toe te voegen in je Scanfie omgeving.
Ga in de backoffice naar Hardware > Bonprinters.
Klik bovenin het scherm op "+ Bonprinter toevoegen", het volgende scherm verschijnt:
Uitleg van de velden
- Naam: Geef de printer een herkenbare naam (bijvoorbeeld Bar printer)
- IP adres: Het IP adres van de printer, zie Het IP adres bepalen van een bonprinter
- Type printer: Kies de juiste printer. (Indien je printer niet in de lijst staan laat het ons weten)
- Terminal: Welke POS terminal moet verantwoordelijk zijn voor het aansturen van de printer, meerdere printers kunnen door 1 terminal worden aangestuurd. (De aansturende terminal moet aan staan om te kunnen printen)
TIP: Laat je netwerkbeheerder het IP-adres van je bonprinter(s) vast zetten. Hiermee voorkom je dat na een herstart of reset van de router het IP-adres is veranderd. Mocht het IP-adres toch veranderen, stel het nieuwe IP-adres dan in om weer te kunnen printen.
Een backup printer instellen
Het is mogelijk om een back-up printer in te stellen. Mocht een printer geen verbinding hebben of geen papier meer hebben wordt de printopdracht naar de ingestelde printer gestuurd.
- Klik bij de printer instellingen op Geavanceerd
- zet Automatische backup printer inschakelen op Ja
- Selecteer de gewenste backup printer
- Aanbevolen: zet het Maximaal aantal herpogingen (voor de oorspronkelijke printopdracht) op 0. Hiermee wordt zodra de oorspronkelijke printer een foutstatus heeft of uitgeschakeld is de printopdracht direct naar de backup printer gestuurd.
- Klik op Opslaan om de instellingen te bevestigen.
TIP: Als een backup printer is ingesteld wordt deze ook gebruikt als een printer is uitgeschakeld. Hiermee kun je dus heel eenvoudig van printer wisselen door de printer die je tijdelijk niet wil gebruiken uit te schakelen.
De overige geavanceerde instellingen zijn meestal niet nodig, hieronder een uitleg.
- Gebruikersnaam en wachtwoord: Standaard zijn deze leeg, alleen als er authenticatie ingesteld is op de printer dan kun je deze hier invoeren en "inloggegevens gebruiken" aan zetten.
- DeviceID: alleen nodig in heel specifieke gevallen, ondersteuning door Scanfie nodig.
- Timeout: hoe lang een printer er over mag doen om te reageren, laat dit veld leeg voor de standaard waarde.
- Maximaal aantal pogingen: hoe vaak de printopdracht opnieuw wordt geprobeerd indien dit niet lukt. Na dit aantal wordt de printopdracht definitief mislukt. Standaard waarde: 3.
- Poort: laat leeg voor de standaard poort. Vul deze alleen in indien je er zeker van bent dat dit nodig is.
Klik op opslaan. Klik op het menu en vervolgens op test bon printen om te controleren of de bonprinter aangestuurd kan worden door Scanfie op basis van de opgegeven configuratie.
De printer is nu bekend bij Scanfie, maar om automatisch bonnen te printen is er ook nog een printconfiguratie nodig.
Toch nog vragen? Neem gerust contact met ons op via support@scanfie.nl.